Gaál Attila Csaba

Művészeti vezető, főszervező, a fesztivál megálmodója

Tavaly rendezték meg először Dunakeszin a FISSZ FESZT-et. Mitől más, miben különbözik ez a fesztivál többitől?

– A tavalyi nyár elején gyermekkori barátom, és fő támogatónk, a Mi a Kavics strandbisztró séfje, Bondár Viktor azzal keresett meg, hogy segítsek neki valamilyen kulturális programsorozattal feldobni a dunakeszi szabadstrand mindennapjait. Kevés időnk volt, így gyorsan ki kellett találni a koncepciót. Mivel nekem gyermekként, sőt még egyetemistaként is hiányzott, hogy a versenyeken kívül máshol is megmutathassam a tehetségem, arra gondoltunk, mi lenne, ha tehetséges gyerekeket, diákokat és fiatal felnőtteket hívnánk meg a fesztiválra? Volt, akiket mi kerestünk meg, hiszen már bizonyítottak valamilyen versenyen, de szerveztünk korosztályos tehetségkutatókat is, amelyek győztesei idén a fellépési lehetőség mellett pénzjutalmat is kapnak. A célunk az, hogy a 10 és 25 év közötti fiatal művészek támogatásán és a szórakoztatáson túl kulturális és művészeti értéket közvetítsünk a közönségnek. Egy strand pedig kiváló lehetőség arra, hogy azok, akik amúgy nem járnak ilyen rendezvényekre, mégiscsak találkozzanak igényes zenei, színházi és egyéb művészeti produkciókkal.

– Mire számíthatnak azok, akik idén július 30. és augusztus 8. között kilátogatnak a dunakeszi szabadstrandra?

– Fő támogatóinknak, azaz Dunakeszi Város Önkormányzatának, a Mi a kavics strandbisztrónak, illetve Dióssi Csaba polgármesternek, aki a fesztivál városi fővédnöke és számos önkéntes segítőnknek köszönhetően mintegy 70-80 programot tervezünk. Igyekeztünk minden művészeti ág képviselőit meghívni, de a vallás és a tehetséggondozás is előkerül, lesznek beszélgetések, filmvetítések, versfelolvasások, cirkuszi produkciók és sportrendezvények, sőt Dunakeszi legjobb séfjeit is meghívjuk egy gasztronómiai bemutatóra. A fesztivál művészeti védnökei Esztergályos Cecília és Koncz Gábor lesznek, a művésznővel a tervek szerint egy talk-show keretében találkozhat a közönség. A napot mindig egy-egy nagyobb koncert zárja, olyan közelmúltban alakult, de igényes zenét játszó együttesek lépnek majd fel, mint például a Várkonyi Csibészek, a Bohemian Betyarsz, a Sky Fanatic, a Peter's Pan, vagy az X-Faktorból ismert Ham ko Ham. De jönnek Erdélyből fiatal népzenészek is, a Legbelsőkör zenekar, akik a magyar népzenét saját stílusban, egyedi hangzással, erdélyi pikantériával fűszerezik.

– Erdélyhez különleges kapcsolat fűzi nemcsak ősei, de tanulmányai révén is, hiszen a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett színész-rendező szakon. Mik a tapasztalatai, van-e különbség az erdélyi művészképzés a magyarországi között?

– Az erdélyi színész- és rendezőképzés egy teljesen más perspektívát mutat, mint az anyaországi. Az erdélyi közösség a hazainál sokkal jobban kötődik a valláshoz, a kisebbségi lét miatt pedig a hagyományaikat is jobban őrzik. Ennek, illetve a híres román rendezőnek, a Párizsban élő Silviu Purcăretének köszönhetően a Brecht-i, illetve a Robert Wilson-i költői színházhoz állnak közelebb. Sokkal inkább képi formákban, szimbolikusabb kifejezésmódban gondolkodnak, mint itthon, ahol a realista színház egy az egyben próbálja leképezni azt a történetet, amit éppen előad. Mindez más színészi gondolkodást, viselkedést, rendezői instrukciókat és magatartást követel.

– Mit jelent ez színész-rendezőként az ön számára, hogyan tud együtt dolgozni az itteni kollégákkal?

– Míg a Brecht-i és a Robert Wilson-i színház egyaránt hatalmas érzelmekkel, energiával jár, addig a realista színjátszás a Sztanyiszlavszkij-féle módszerrel sokkal inkább a pszichológia okozati összefüggésein alapul, azon keresztül tudja átélni a szerepet. Ezzel összefüggésben más a díszlet, más a képi világ, mint, ahogyan másfajta kulturális befogadó közeg kell a létrejöttéhez is. Mivel én ezt az Erdélyben „az előadás kulcsának” hívott Brecht-i módszert tanultam, viszont itthon másfajta munkákat kapok. De talán éppen emiatt van több olyan projekt-ötletem is, amelyeken társművészekkel dolgozok együtt.

– Mint például?

– Csernovszky Márk zeneszerzővel, illetve a Marosvásárhelyen drámaíró-szakon végzett Tófalvi Előddel írtunk egy operát Karinthy Frigyes A cirkusz című groteszk novellájából. Ez egy költői színházi formában megvalósuló, ugyanakkor újcirkuszi műfajban megtalálható elemekkel teletűzdelt összművészeti előadás lesz, mely a művészethez fűződő viszonyomat és küzdelmemet jeleníti meg. Ezen az álmomon már egy éve dolgozunk, remélem, be is tudjuk mutatni valamikor. A Budapesti kollégáimmal pedig az elmúlt egy évben karanténnaplókat gyűjtöttünk, amiből Bíró Szabolcs gyönyörű dalokat kezdett el írni. A darab nyilvánvalóan a bezártságon, és az abból fakadó következményeken alapul, a célja pedig az, hogy jobban megértsük annak a pszichológiáját, ami most velünk történik. Ugyanakkor szerencsére színészként is kapok visszaigazolást, hiszen 2019-ben a szarvasi Magyar Teátrumi Nyári Fesztiválon a Veszprémi Petőfi Színház Nyitott ablak című előadásával megnyertem a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat. Ez életem egyik meghatározó pontja volt, hiszen amikor hazajöttem Erdélyből, bizonytalan volt a színészi karrierem. Ráadásul egy színész amúgy is mindig küzd önmagával, hogy biztosan értékes-e, amit csinál? Ez a visszaigazolás nem is jöhetett volna jobbkor.

– Ez az elismerés egyben visszaigazolása volt annak is, hogy bár szülei a matematika irányába terelgették, sőt, az ELTE matematika szakára is járt, végül is jól döntött, hogy ennek ellenére a színészetet választotta.

– Szüleim számára a megélhetés fontosabb volt, mint a művészet. Holott terelgettek ez utóbbi felé is, hiszen mindketten építészmérnökök, akik számára Jankovics Marcell volt az ikon. Odaültettek bennünket a filmjei elé, rengeteget beszélgettünk róluk. Amikor Jankovics Marcell meghalt, vele együtt gyerekkorom egy szeletét is elsirattam. Az iránta való tisztelet jeléül az idei FISSZ FESZT pólóit Rubovszky Éva, a korszakformáló alkotó özvegyének engedélyével Jankovics Marcell grafikái díszítik és a pólók értékesítéséből származó teljes bevételt a vírusjárvány miatt bajba jutott művészeknek ajánljuk majd fel az Epika Kulturális és Művészeti Alapítvánnyal, melynek kurátoraként a fesztivál egyik főcéljai közé tűztem ki az adománygyűjtést, hogy segíthessünk ősztől, akinek szüksége lesz rá. Mindezen túl a legismertebb rajzfilmjeit is láthatja a közönség és beszélgetés is lesz a mesterről. Hiába tudtam gyerekként én is jól rajzolni olyannyira, hogy egy tajvani rajzversenyt is megnyertem, mivel érdekelt és jól is ment a matematika, szüleim inkább ezt az irányt látták célravezetőnek. Ám programozás helyett már a középiskolában is inkább a színjátszókörbe jártam, ahol először Shakespeare A Szentivánéji álom című darabjának Lysanderét játszottam, majd Brecht A szecsuáni jólélekéből Jang Szunt, a pilótát. Aztán az ELTE matematika szakán tanult problémamegoldást is másképp hasznosítottam. Bármilyen problémával találtam szemben ugyanis magamat, az agyam automatikusan elkezdett gondolkozni annak megoldásán. Egy színházi darab elemzéséhez, vagy a színpadra való alkalmazásához ma is úgy kezdek hozzá, mint egy egyenlethez. Persze van, hogy el kell engedjem, mert az egyenlet eredménye végül nem az, amit látni szeretnék a színpadon. A lényeg, hogy a hozzám hasonló, több pólusú embereknek előbb-utóbb ki kell választaniuk egy dolgot, amiben igazán elmélyednek, mert csak akkor tudnak igazán értékes dolgot létrehozni. Nekem óriási szerencsém volt.

Az interjút készítette: Barta Boglárka, Demokrata

Darabjai:

A pál utca fiúk - Áts Ferenc, Bemutató 2014. november 15. Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, színész

Túl a Maszat-hegyen Bemutató: 2013. október 12. Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, színész

Veszedelmes Viszonyok - Danceny lovag, Bemutató: 2016. március 12. Szigligeti Színház Nagyvárad, színész

Valaminek a második része - Sebestyén, Gyárfás, Bemutató: 2017. január 20. Marosvásárhely, Stúdió Színház, színész Kiadjamagát! Bemutató: 2017. november 8. Marosvásárhely, Stúdió Színház, színész

Líra és Epika - Eposz király, Bemutató: 2015. január 24. Marosvásárhely, Stúdió Színház, színész

Hentesek - Igazgató, Bemutató 2015. november 9. Yorick Színház, színész

Mulatság – N legény (2011) Fogasház, színész

Hamlet mellényzsebében – Hamlet (2010) színész

Pinokkió hamvai, Bemutató: 2016. június 15. rendező